Lycka till Daniel Riazat (v) som blir skolnämndens ordförande i Falun.

Årets val innebär, till min glädje, att ungdomar hos moderaterna, socialdemokraterna, miljöpartiet och vänsterpartiet har valts in i Faluns Kommunfullmäktige. Politiker skaran måste bli yngre!
Utifrån de fåtal gånger jag haft anledning att träffa Daniel så är min bild av honom väldigt positiv. Det är en entusiastisk, och iförhållande till sin unga ålder (19 år), mogen kille.
De rödgrönas val av Daniel som skolnämndens ordförande kan innebära starten på en framgångsrik politisk karriär för Daniel och ett lyft för Faluns Vänsterparti i åratal framöver.  
Men det kan även innebära att Daniel går upp som en sol och ner som en pannkaka, med en ung människas liv som insats. Att Vänsterpartiet bara kommer att vara en spillra efter nästa val.
Mycket är beroende av vilket stöd de rödgröna kan ge till Daniel. Ett tungt ansvar vilar på socialdemokraterna. Speciellt som en av Faluns mest pålästa politiker och vänsterns starke man, Sören Johansson, valt att pensionera sig från politiken.

Mina farhågor beror på att jag vet att de rödgrönas muntliga löften om att satsa på barnen och skolan inte är tillräckligt för att garantera skolnämnden och Daniel en lugn resa de kommande fyra år. Lite extra orolig är jag sedan ett möte med samtliga gymnasielärare (oktober 2010) där Daniel i mikrofon uppmanar gymnasiechefen att dra över budgeten för gymnasiet med 10 miljoner kronor.
Skolnämnden ansvarar för en budget på 1 100 000 000 kronor som ska fördelas till ungefär 11 000 barn/elever. Skolan väcker känslor hos alla.

# Det är lättare att bli populär som politiker när man sitter i opposition och lovar än när man sitter i majoritet och tar ansvar. 

# Min egen erfarenhet säger att det blåser på toppen. Av någon anledning blir man mer ensam ju mer det blåser. Som ordförande kan man ibland inte göra annat än "hålla i hatten". 

# Det arbetar allt för många tjänstemän i Falu kommun som inte vill eller förstår vad det innebär att arbeta i en politiskt styrd organisation. Politiska ambitioner blir därmed svåra att förverkliga.

# Det tillträdande kommunalrådet Jonny Gahashag (s) brukar ofta säga att majoritet och opposition varit överens om budgeten till 95 %. Det innebär att även de rödgröna har stått bakom de "öppna" neddragningarna på skolan de senaste fyra åren. Det är ordförande för skolnämndens som får den otacksamma uppgiften att verkställa neddragningarna.

# Samtidigt har det pågått åratal av "dolda" neddragningar på skolan vilka Faluns samtliga partier tyst har accepterat. Avkastningskrav, eftersatt underhåll, centrala beslut (tex du får hyra den här skolan för den här höga hyran och det är inte förhandlingsbart), olika beräkningsgrunder (ex ibland räknar vi m2 yta utifrån ytterväggar ibland utifrån innerväggar) och räkningar från andra förvaltninga. Det är ordförande för skolnämnden som får den otacksmamma uppgiften att versktälla neddragningarna.

# Alla vallöften som de rödgröna gett om återställare, trots att man varit med och gett nämnderna dess ekonomiska ramar föregående mandatperiod. Bara för skolnämndens del innebär återställare av den öppna 10-12 års verksamheten (fritidsgårdarna), pedagogiska måltider och de sk. 15 timmars barnen en ny kostnad på cirka 20 miljoner kronor. Kommer de rödgröna att höja skatten och ge Daniel pengarna för att kunna återställa detsamma eller får någon annan del av skolans verksamhet motsvarande besparing?

Mina fyra år som skolnämndsordförande har varit de bästa bland mina totalt 15 år som politiker. Skillnaden på min start som "topppolitiker" var att jag var 33 år när det började. Jag hade en mentor/partikamrat som jag delade mitt kommunalrådsuppdrag med.

Jonny Gahnshag (s) var 31 år när tog steget upp som KS ordförande. Jonny har gått den långa politiska vägen genom SSU, styrelseuppdrag, mötesteknik osv.

När Roza Güclü-Hedin (s) blev kommunalråd var hon strax över 20 år. Hon har hela tiden sedan dess delat posten med Jonny Gahnshag.

När de rödgröna satt ihop sin "regering i Falun" så verkar man ha tänkt mentorskap för samtliga unga politiker
förutom för Daniel Riazat (v).

Mitt stalltips till Daniel är att vässa armbågarna, skaffa en erfaren mentor, lära sig debet/kredit och mötesteknik. 
Chansen blir då betydligt större att han och Vänsterpartiet kommer att lyckas


Kommentarer
Postat av: Anonym

hej!

du kanske inte får den här frågan varje dag men jag tänkte fråga då jag är väldigt osäker på vilken skola jag ska gå på gymnasiet.

jag har bestämt mig för att gå ekonomi programmet eller natur programmet..

men skola vet jag inte...

så jag undrar vet du någon bra gymnasieskola/skolor i falun och borlänge som du kan rekommendera? :)

2010-10-26 @ 21:09:09
Postat av: Nasse

Hoppas Falupartiet gör en valanalys som innehåller självkritik. Om man deltar i majoritet måste man förankra alla beslut med övriga borgerliga ledamöter innan media kontaktas. Så har inte varit fallet. Demokrati är en långsam process därför behöver FAP i sin valanalys använda sig av självkritik.

2010-10-27 @ 02:31:04
Postat av: maria svarar

Vid val av ekonomi- eller naturprogrammet så rekommendera jag Lugnet- eller Haraldsbogymnasiet i Falun, vilka jag vet håller hög kvalite.

Lycka till med studierna

2010-10-27 @ 18:11:34
Postat av: Roza

Hej Maria!

Jag håller med dig i att det krävs ett mentorskap, det gäller ung som gammal. Ta hand om dig!

2010-12-10 @ 23:26:46
Postat av: maria svarar nasse

I vilken "rödgrön" regelbok står det att alla beslut måste förankras med övriga borgerliga ledmöter innan media kontaktas? Lustigt att både jag och Mikael Rosen missat den regeln ;-)

2010-12-28 @ 13:44:56
Postat av: maria svarar roza

Man lär så länge man lever! Lycka till i riksdagen.

2010-12-28 @ 13:46:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0