Svartnäs vet hur man bedriver opponion!

Ikväll har jag provat på något jag aldrig gjort tidigare, trots att jag är inbiten Falubo. Flera av Faluns politiker for runt på 4-hjulingar under en tvåmila färd i Svartnässkogarna.
Svartnäs är, för den oinvigde, en del av Falu kommun. Bygden innehåller cirka 50 bofasta och en hel del sommarhus. Svartnäs ligger i norra Falun, ungefär 5,5 mil från centrum. När du kommer in i Svartnäs välkomnar bygden. På vänster sida öppnar sig en vattenspegel och kyrkan lyser vit i horisonten.

Allting började med en inbjudan från Svartnäsborna där man ville att vi skulle ta del av utbyggnadsplanerna för över 100 vindkraftverk runt omkring norra Falun. En politiker är - även fast ni inte tror det - van att lyssna. Tänkte mig ett möte i en bystuga med ilskna medborgare och stor frustration. Vi hade blivit förvanade om att klä på oss inför mötet.

Väl på plats möttes vi (7 politiker och 1 tjänsteman) av solen, Svartnäs Äventyrs/Vildmarscentrum, sex glada Falubor/Svartnäsbor och en hund som heter Jack. Vi blev instruerade om en 4-hjulings egenskaper och erbjudandet att köra en varsin maskin. Färden gick över stock, sten, rötter, broar, i diken, över bäckar och upp i Himmelsberget ("Vägen som upp till himla bär"). Slirande lervägar, stora dypölar, skogsstigar, grusvägar och över årets sista snö. Svartnäs har verkligen en vacker skog och storra naturvärden att vara stolt över. Färden avbröts med fika (paj och kaffe) inför en värmande eld i en jägarstuga.
Nog för att jag visste att det finns trevliga människor i världen, men jag hade ingen aning om att så många bor i Svartnäs.

Kommentarer
Postat av: Solveig Gezelius

Det var det bästa blogginlägget jag läst på länge:)

Hörde du tystanden? Såg du de blånande bergen där örnar, uvar, falkar och många andra sällsynta fåglar har sin hemvist. Jag hoppas du förstår att det här området är något alldeles speciellt och värt att bevara som det är åt både djur och människor!

/Solveig Gezelius

2010-05-07 @ 17:16:46
Postat av: maria svarar

Tack för det Solveig!

Jag såg solen gå ner bakom de blånande bergen och hörde tystnaden. Jag såg vitsippsbackar, trollskog oc fyra tjädrar. Jag kände verkligen att mitt hjärta klappar för vackra Falun och ska definitivt ha den här bilden med mig i Kommunfullmäktige.

2010-05-09 @ 01:22:16
Postat av: Jarl

Det tog mig 3 år och 2000 mils körning att hitta stugan, naturen, tystnaden.

Sedan den dagen i februari 2004 har jag skippat efter andan varje gång jag kört de 25 milen och sitter på förstubron och bara lyssnar.

Och när jag stjärnklara nätter blickat upp mot Vintergatan har jag litet, litet anat min och människans plats i detta universum.



Nu ska detta skövlas på Mammons altare. Än värre - under en täckmantel av miljömedvetenhet! Jesus, kan du inte kasta ut dessa hycklare ur detta naturtempel?

2010-05-18 @ 12:19:35
Postat av: Tomas Franklin

Nu kokoar göken genom tystnaden...björkarna har knoppat ut och björnen skymtar ibland på skogspromenaden, livet är härligt här i svartnäs. Som naturfotograf är det i bild man försöker fånga detta fantastiska, men inget går upp mot det du själv nu har upplevt i verkliga livet.

2010-05-23 @ 21:04:02
URL: http://www.tomasfranklin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0