Tack Falupartiet för de 48 miljonerna till skolan!

I Falu-kuriren (0912059 kan man ta del av en artikel med rubriken "Gehlin kritisk till stängning av fritidsgård". (Klicka här för att ta del av artikeln.) Artikeln handlar framförallt om Britsarvets fritidsgård och Rinkebyskolan. Under samma artikel kan man ta del av läsarnas kommentarer:
"Krokodiltårar // Maria Gehlin beklagar sig jämt och ständigt att pengarna räcker inte till för skolan. När ska skolnämnden ta sin uppgift på allvar och anpassa versamheten till den starkt minskade antal elever? // Falu skattebetalare." 
Den här kommentaren är troligtvis skriven av en bitter folkpartist eller moderat. För vem väljer annars att kommentera skolan under en artikel som handlar om en av Faluns fritidsgårdar.

Det som den här "skattebetalaren" inte tänkte på när den skrev kommentaren, var att den ger mig och Falupartiet gratis reklam. Någon "utifrån" bekräftar den kamp som jag och Falupartiet fört för skolan, bakom lykta dörrar, i flera års tid nu. Än så långe har jag inte behövt använda mig av tårar.
Som "utomstående medborgare" (inte aktiva politiker) har man uppfattat alla förändringar inom skolans värld som regelrätta nedskärningar. Skolnämnden har under den senaste två åren arbetat med neddragningar motsvarande cirka 85 miljoner kronor. Det motsvarar ungefär 8 % av vår totala budget. Elevminskningen under samma period har varit cirka 3,5 %. Slut kontentan blir att skolnämnden har anpassat verksamheten med minksat antal elever med råge. 
Inför år 2010 ville man ta av skolan ytterligare 55 miljoner i ekonomiska ramar. Tack vare min kamp och ett stort stöd från mina partikamrater slapp skolnämnden 46 miljoner av de 55. Ni läser helt rätt - 46 000 000 kronor! 
Jag är väldigt glad för 2010 års budget.
Skolnämnden fick alltså 46 miljoner som vi annars hade fått lov att ytterligare dra ner inom skolförvaltningen. En satsning på 1 miljon gjordes på Naturskolan, vilket garanterar att dagens verksamheten blir permanent och till och med kan utvceklas. För mig innebär den satsningen ett kliv för mänskligheten. Budgeten innehåller också ekonomiska medel som innebär att Falu kommun kommer att teckna en olycksfallsförsäkring för Faluns alla barn. Fritidsgårdarna i Svärdsjö, Enviken och Gruvriset fick ett tillskott på 1,2 mlijoner kronor för att täcka verksamheternas hyreskostnader.
Det finns också delar som inte gjorde mig lika glad.
För att klara världens lågkonjunktur bestämde Kommunfullmäktige i början av sommaren att alla förvaltningar ska backa till 2008 år kostnadsnivå. Det innebär bland annat att kommunens förvaltningar inte får ersättning för löneutvecklingen mm. under en tvåårsperiod. Det ekonomiska bortfallet motsvarar tvåsiffriga miljonbelopp. Flera nämnder har valt att lösa det genom att höja hyror och taxor. Det blir alltså någon annan som får betala. Räkningar skickas runt inom koncernen som ett Svarte Petter spel. Medborgarna/Företagen ser det i form av ökade kostnader. För kommunens föreningar har det enligt mitt förmenade gått så långt att föreningsaktiva vuxna snart får betala för att ta hand om våra barn och unga. Föreningstödet har inte höjts på 10 år. Reelt troligtvis inte ens på 20 år.
Kommunfastigheter "hotar" med minskat underhåll (fastän vi inte sett så mycket av den varan tidigre heller). Kultur och Ungdomsnämnden "smygstänger" Britsarvets fritidsgård utan vare sig beslutsunderlag, konsekvensbeskrivning eller barncheklista. Dala-flyget fick ett fortsatt ekonomiskt stöd på 2,3 miljoner kronor per år. Pengar Faluaprtiet hellre viile omfördela till vatten och avlopp i Gårdvik, feriearbeten och utökat föreningsstöd
Det finns pengar i Falu Kommun (gå in och titta efter dokumentet på Falupartiets hemsida) det handlar om politiska prioriteringar. Jag har bestämt mig för att önska mig flera bromsklossar i julklapp!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0