Bevara alla Faluns fritidsgårdar! NU!

Sedan ett år tillbaka har jag blivit kontaktad av barn, föräldrar och personal kring frågan om Falun tänker stänga sina fritidsgårdar. Ryktet säger att Falu Kommun kommer att stänga 6 av 9 fritidsgårdar. Kvar blir endast en cental fritidsgård, en i söder och en i norr. Trots att fritidsgårdarnas personal inte går under mitt politiska styre väljer man att kontakta mig personligen både i tjänsten och privat. Anledningen är att man känner stor frustration över att arbetsgivaren (Kultur och Ungdomsförvaltningen i Falu Kommun) inte svara på personalens frågor och det faktum att det finns ett rykte som ingen dementerar. "Rotare" som jag är kan jag bekräfta att oron kring fritidsgårdarnas framtida existens är befogad. Sex av nio fritidsgårdar i Falun är nedläggningshotade! Irritationen från förvaltningen när jag "lägger mig i" är solklar. Svaret är konstant - "Det finns inga förslag  - Ännu!". Ändå har jag tagit del av både arbetsmaterial och mail som bekräftar ungdomarnas, föräldrarnas och personalens oro. Noteras bör att ett tjänstemannaförslag inte kan tas upp utan att en politiker ställer sig bakom det. Politkerna fattar beslut. Tjänstemännen tar fram beslutsunderlag och verkställer det politikerna beslutat. Vem kan och vågar ta fighten med mig?
Jag anser att varje fritidsgård i Falun har ett existens berättigande. Visst råder en lågkonjunktur i världen som vi måste ta hänsyn till, men det är politikerna som prioriterar. Genom att samlokalisera alla fritidsgårdar i tomma skollokaler kan vi lokaleffektivisera, vilket innebär att Falu Kommun kan gå ur "andras lokaler" för över 1 miljon kronor. Genom att samlokaliser oss (skola, fritidsgård, skolfritids fritidshem, 10-12 års verkamhet och bibliotek) kan vi skapa kombinationstjänster mellan förvaltningarna. Framförallt skapar denna samverkan samma fördelar som Rinkeby tagit del av i flera år. Rinkeby kommun valde att samordna bibliotek, fritidsgård, socialtjänst, föreningsliv och skola - i samma lokaler. På det sättet skapades en utveckling som är nationellt ledande.  "Rinkebyskolan har öppet 365 dagar per år." Klarar inte Falun att genomföra detsamma?
Föräldrarna i Hosjö startade en namninsamling som generade  1500 namn underskrifter, vilket troligtvis räddade Näs fritidsgård. Men innan sommaren måste tjänstemännen presentera en permanent samverkan för att verksamheten inte ska försvinna.
Fritidsgården på Gruvriset, Svärdsjö och Enviken har fått extra pengar till sin hyra (totalt 1,2 miljoner kronor) inför 2010 års budget, så skam den politiker som vågar lägga ner någon av desa enheter.
Slätta drivs genoim intraprenad och samverkar väldigt intimt med Slätta-hallen/badet.
Britsarvets fritidsgårds bevarande har lyfts av en pappa genom ett medborgarförslag i Komunfullmäktige.
Bjursås vill ha en fritidsgård, lyft av en mamma genom ett medborgarförslag i Kommunfullmäktige.
Norslund, Grycksbo, Sundborn och Kvarnberget måste vakna! Det finns hopp för er, men frågan kan inte drivas av personal. En fritidsgård är till för Faluns ungdomar som kan stöttas av sina föräldrar. Om man som personal vill agera skall det gå via facklig samverkan.
Ändamålet med fritidsgårdarna är för mig ett förebyggande arbete för Faluns barn. Fundera på vem vi (kommunen) är till för?
Otroligt enkelt -förebyggande billig verksamhet ger långsiktig samma effektiva kommunala ekonomi. Fritidsgårdarna ska vara kvar! Jättepunkt!!!!!!!!!!

Kommentarer
Postat av: Rinkeby

Vet inte vems bild du har fått av Rinkeby och Rinkebyskolan, men det låter som om Börje Ehrstrand har ljugit ihop samma soppa som vanligt. Rinkebyskolan är inte öppen 365 dagar om året, skolan samarbetar inte med ungdomsgården, de har ingen gemensam verksamhet med någon. Rektor Börje målar upp en bild av något som inte finns. De finns många i Rinkeby som kan ge dig en mer korrekt bild av verkligheten.



/En som jobbar där.

2010-01-13 @ 15:54:40
Postat av: maria svarar

Jag har ingen anledning att misstro Börje Ehrstrand. Rinkebyskolan har enligt massmedia varit framgångsrika i sitt arbete i flera års tid. De flesta framgångsfaktorer går att kontrollera genom Skolverket, nobelpristagare, betygstatistik och idrottsligaframgångar. Allting har en fram och baksida, men jag är fortfarande väldigt imponerad över Rinkebys framgångar och hoppas kunna genomföra detsamma i Falun. Tyvärr vill mina motståndare stänga 60% av Faluns fritidsgårdar, vilket innebär den sista spiken i kistan. Falun kan inte bara sitta och titta på. Kontakta mig gärna via mailen. Tar gärna del av din erfarenhet.

2010-01-22 @ 19:32:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0