Dag 13 - Snorklingens Rolls Royce

Idag har vi snorklat. Da menar jag inte bara snorklat, utan snorklingarnas Rolls Royce. En liten speedboat tog oss over oceanen i en timmes tid. Baten for som en vante over vagorna (jag tankte skriva snorloska men angrade mig). Det var jag, snyggingen, en kille fran Canada, ett par fran Argentina, en kille fran Ecuador, en tjej fran Belgien och tre guider. De ovriga turisterna var 25-30 ar. Man kan saga att vi nastan var aldst (forutom delar av besattningen). Val pa plats fick vi lana cyklop och simfotter, val utprovade innan farden. Fran batkanten gled vi ner i det ljumma vattnet. De vana dykarna lutade sig bara bakat for att komma ner i havet.
Under en timmes tid flot vi runt pa vattenytan och upplevde djurlivet i ett jattelikt akvarium. Hundratals fargglada fiskar i varierande storlek tittade nyfiket pa oss fran alla hall och kanter. Det enda som hordes var dina egna andetag genom snorkeln och plasket fran simfotterna. Ibland vinkade och ropade kaptenen at oss - A turtel, a shark (snalla), a lobster! Kaptenen verkade vara en en mycket skicklig dykare. Han fick mig att dyka genom lava-tunnlar och ner under stora klippblock for att kunna titta pa hajar. (Jag tycker det ar lite obehagligt att bli "instangd" och sjalv inte ha kontroll over situationen. Kanske darfor jag inte ar sa fortjust i att flyga).
Samma kapten fick med sig snyggingen ner pa 3 meters djup for att titta pa sjohastar.
I detta sago-landskap som bestod av havets sandbotten, lava stenar, korallrev, sjogras och tang njot vi av oceanens marina liv. Djupet varierade mellan 0,5-5 meter. For den som ville var det mojligt att snorkla med flytvast.
 
Dagens tips: Om du aldrig har snorklat forut - Gor det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0