Dag 17 - Till Kuranda

Klockan 07:00 äter vi resans bästa frukost vilken inte bara är Continental. Hotellet är inspirerat av Kina och därför erbjuds vi även ”kinesiska sidedishes” som inte ger mersmak. Duger bra med äggröra, ”falukorv”, bacon, skinka, champinjoner, rostat bröd, flingor, mjölk, juice och kaffe. 
Bror har gett sig iväg till ett stort akvarium. Jag och snyggingen åker dieseltåg i sakta fart upp till staden Kuranda (Kuranda Scenic Railway”). Järnvägen byggdes under 1880-talet med hjälp av handkraft och dynamit. Arbetet utfördes av 1 500 män. Banan går genom regnskogen och har en stigning på 1 meter var 50:e meter.  Det tog 2 år att bygga järnvägen och den har en av världens mest spektakulära broar som går i en kurva. 
Vid tågresans slut når vi den lilla bergsbyn Kuranda. Den lilla byn är välexploaterad med butiker och restauranger, men ändå värd ett besök. 
Snyggingen äter krokodilkorv och jag äter kängurupaj. Ingen av rätterna är en kulinarisk upplevelse. Ska inte återge maträtten i detalj men den påminde om bruna jortdtoner. Har ätit känguru tidigare, vilket smakade bra, så tillagningen måste tillskrivas kocken. 
Besöker ett fjärilshus vilket är en fascinerande upplevelse. Häftigare än det låter. För 4 år sedan besökte vi ett fjärilshus i Ecuador. Där matade vi fjärilarna med banan och öl. Fjärilarna landade på dig vart det behagade dom. Här i Australien håller fjärilarna sig på avstånd. Däremot är fjärilarnas ”barnkammare” bättre här i Australien än i Ecuador. 
Lämnar Kuranda med en linbana (Skyrail Rainforest Cableway). På kvällen får Vi en ny bekantskap med Ron och Angela från Canada. Pratar hockey och jag ger mig så klart in i matchen, Pratar om min favoritspelare Cyril som tidigrare spelat för Oklahoma och numera spelar för Uzwil/ Schweiz.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0