Det kom en fråga om tiggeri.

Hej! Vi är fyra studenter som går på folkhöskola och just nu
håller vi på med en undersökning om Tiggeri, så vi vore tacksama och nu kunde ge
oss falupartiets åsikter om just tiggeri, Tacksam för svar//
 
 
Hej! Falupartiet har nu diskuterat frågan och kommit fram till följande.
Troligtvis finns det två kategorier av tiggare som befinner sig i Sverige. En del utgörs av fattiga människor från andra länder. Företrädelsevis är det EU-medborgare som kommer till Sverige för att få bättre förutsättningar än de har i sitt eget hemland. Den andra delen utgörs av människor som är tvingade att tigga. Dessa tiggare får alltså bara en försvinnande liten del av "inkomsten". Huvuddelen av pengarna går istället till ligor som arbetar systematiskt med tiggeri.
Tiggeriet har med all sannolikhet inget med flyktingar att göra.
 
Falupartiet anser inte att man ska stödja dessa tiggerier vare sig som privatperson eller svenskt samhälle. Vi måste istället hänvisa tillbaka problemet till tiggarnas respektive hemland att lösa sina välfärdsproblem. Detta är krav som vi speciellt kan och ska ställa på de länder som ingår i EU.
 
 
http://www.dt.se/opinion/ledare/oppna-granser-raddade-dalfolket-fran-sin-svalt 
 
http://www.dt.se/opinion/ledare/det-finns-anledningar-att-omvardera-tiggeriet-1
 
http://www.dalademokraten.se/opinion/ledare/greider-vi-vander-ryggen-at-sd-s-valannons
 
http://www.dalademokraten.se/noje/jag-ar-inte-rasist-men-1
 

Kommentarer
Postat av: Fredrik

Idag började en romsk tiggare rota i mina matkassar när jag stod vid en hållplats och väntade. När jag föste bort honom hade han mord i blicken. Maten var inte min utan hade handlat till en handikappad dam som jag hjälper. Nu är jag trött på tiggeriet när de blir så aggressiva att de kastar sig över ett par matkassar. Men ni som inte har tröttnat kan väl bjuda hem dom till er så de inte behöver sova ute?

Svar: Tack för ditt inlägg Fredrik! Personligen så ser jag inte allt helt svart eller vitt. Det kommer alltid att finnas människor som utnyttjar välfärds-systemet maximalt. Som politker är det därför viktigt att sätta tydliga gränser och krav avseende tex, a-kassa, försäkringskassa, försörjningsstöd, flyktingmottagande, vuxenutbildning, högskoleutbildning, svart-arbete inom företag, mm. Så länge vi politiker är otydliga med vad vi vill och vilka "spelregler som gäller i det svenska samhället" så kommer med säkerhet välfärdssystemet att fortsätta utnyttjas. Av "utlandsfödda och svenskfödda medborgare".
Maria Gehlin

2014-05-20 @ 19:27:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0