Dag 25 - Tredagars jattefestival i Puno

For tva dagar sedan da vi anlande till Puno upptackte va att vi anlant i borjan av en religos jattefestival. Under dessa tre dagar mer an fordubblas Punos befolknig. Detta innebar att staden far mer an en halv miljon besokare. Da anlander dansare fran Perus samtliga provinser. Gatorna fylls med glada, dansande Peruaner i fargrika drakter. Manniskor dansar, flanerar och dricker ol. Festivalens hojdpunkt ar en danstavling dar samtliga provinser tavlar pa en stor idrotts-arena.
Bland alla dess manniskor var det jag och snyggingen som sag "annorlunda ut och stack ut i mangden" (trots att vi inte hade drakt pa oss). Men Perus befolkning ar valdigt gastvanliga, skrattar, ropar Amigos/Amiga och vill garna att man tar kort pa deras vackra klader.
 
Efter tva dagars medryckande deltagande upptacker jag plotsligt att kameran ar borta. Trots att vi ar valdigt forsiktiga med att forvara pengar pa flera kontokort, bevarar vardesaker pa olika stallen, anvander sakerhetsskap pa hotellet, osv sa hander detta. Jag hade en "oansenlig, gammal kamera" i byxfickan for att snabbt kunna fotografera. Vid ett obevakat ogonblick i en stor folkmassa sa ar en fingefardig tjuv framme. Har en kansla av att det hande da en "irriterad kvinna pockade pa min uppmarksamhet". Kanner mig krankt och besviken. Krankt over att en framling varit i min ficka. Besviken over att en del av vara kort (och minnen) fran resan var borta.
Festival stamningen hade gatt over!
 
Dagens tips: Ta med minst tva kameror pa resan och ta aven kort med mobilen. Var lycka (erfrenhet) idag ar att vi hade ytterligare en "oansenlig, gammal kamera" med oss pa resan. En kamera som vi tagit mera bilder med an "den stulna". Dessutom har vi fotograferat med mobilen. Ta med/kop extra minnen till kameran.
Hoppas "den stulna kameran" brakar imorgon. Pa kvallen osregnade det ute. Kanns skont att fader Inti delar min bevikelse.
 
So long Puno. Det var kul sa lange det varade. Nu vidare till Arequipa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0