Det kom en fråga om vårdnadsbidraget.

 Hej!
 
XXXXX heter jag, bor i Falun och är just nu föräldraledig. Att vara hemma med mina två barn är något jag verkligen älskar och tanken på att snart börja jobba igen är inte lockande.
Jag började söka runt och fann att i andra kommuner fanns något som heter
"vårdnadsbidrag" vilket skulle ge möjlighet för föräldrar att vara hemma längre
med sina små. Denna möjlighet fanns inte i falu kommun, tyvärr.
 
Min undran är nu hur ditt parti står i denna fråga? Är det något ni
skulle kunna arbeta för att införa? Vi är många föräldrar tillsammans med mig
som önskar detta och vi ser många fördelar för kommunen om det skulle gå igenom,
såsom förskolekön förkortas, lägre kostnad för kommunen gällande det enskilda
barnet (3000kr/månaden jämfört med X antal tusenlappar en fsk-plats kostar)
m.m. 
Tacksam för svar! Ser fram emot ett intressant valår!
 
Mitt svar:
Hej!
Tack för ditt mail. Ledsen att vårt svar dröjt.
Jag heter Maria Gehlin, är gruppledare för Falupartiet och håller helt med dig i det du skriver. Faktum är att det var exakt den här anledningen som fick mig att ge mig in i politiken från början (19 år sedan). Falupartiet har tom haft motioner kring kommunalt vårdnadsbidrag som  blivit nedröstade. Personligen tror jag inte det är möjligt att införa komunalt vårdnadsbidrag så länge S, V och MP har mest röster i kommunen. Vi får hoppas på en förändring 2015 :-D
En förskoleplats i Falun kostar över 100 000 kronor per barn och år, så visst skulle det bli billigare för kommunen med ett vårdnadsbidrag på 3000 kronor/månad. Men jag anser att summan är för liten för det är väldigt få föräldrar som har möjlighet att "vara hemma med sina barn" med den lilla ersättningen. Ska ett vårdnadsbidrag införas så ska man som familj kunna "kunna leva på det". Ur jämställdhetsaspekt är det dessutom viktigt att vårdnadsbidraget blir pensionsgrundande. Det kommer annars inte finnas en enda pappa som är intresserad. Mammorna riskerar att ekonomiskt förlora på det den dagen man blir pensionär.
Så mitt svar till dig är att vi vill fortsätta arbeta för att införa ett vårdnadsbidrag Ja, men inte en summa 3000 kronor. Kommunens finansieringen och möjligheten till ett pensionsgrundande vårdnadsbidrag måste lösas innan det blir en reform som faktiskt gynnar hela familjen.
 
Mvh Maria Gehlin
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0