Min version om sprickan i Falupartiet eller är Falun verkligen jämlikt?

 
I början av sommaren valde fem av Falupartiets cirka 25 aktiva politiker  (20%) att lämna vårt parti. Två av dom satt i styrelsen (totalt 11 ledamöter). En av dom som lämnade partiet var partiets grundare Ulf Elgemyr.
Idag träffade jag en manlig bekant sedan väldigt många år tillbaka. Han berättade att två av "avhopparna" har föredrag kring vad som hände i partiet. Väldigt logiskt gjorde han tillägget att det var deras version. Här kommer min:
 
I juni månad valde fem personer att lämna Falupartiet. Detta pga att dessa fem personer inte kunde acceptera styrelsens beslut (att Falupartiet av flera anledningar inte skulle vara representerade i nya Barn och utbildnings  utskottet). Styrelsen hade då hanterat frågan vid tre tillfällen och ständigt kommit fram till samma slutsats.

Politiska partier skapas utifrån en politisk grundsyn som har som syfte att förbättra situationen för invånarna/medborgarna på nationell och/eller lokal nivå. Falupartiet är ett lokalparti som vill skapa de bästa förutsättningarna för Faluborna. Ett parti kan aldrig utgå ifrån enskidla medlemmar  eller små grupperingars avvikande åsikter/tyckande gentemot partiets gemensamma viljeinriktning. Partier såväl som ideella föreningar och privata företag utser en styrelse som ska driva verksamheten framåt utifrån partiets/föreningens/ företagets bästa.  En styrelsepost är ett förtroende uppdrag. Om man som enskild person eller som mindre grupp har annan uppfattning än styrlesen är det inte acceptabelt att man verkar för eller för ut den offentligt för att konfrontera styrelsens beslut/viljeinriktning.

Med facit i hand så startade den här meningsskiljaktigheten för flera år sedan genom en maktkamp om Falupartiets politiska gruppledarskap. Allt eskalerade i samband med att Faluns politiker skulle välja representanter till det nybildade Barn- och Utbildningsutskottet (fd. skolnämnden). Ledande manliga politiker från M,C och fap hade kommit överens om att utesluta mig, Katarina Gustafsson (gruppledare för KD) och Svante Parsjö-Tegner (gruppledare för Folkpartiet). Jag (fap) och Katarina (KD) var inte aktuella för att vi hade för mycket åsikter (?). Dessutom kritiserar man mig för att jag aldrig ger mig (hur nu det kan vara negativt i en allians). Svante (Fp) var inte aktuell för att han var lärare (?)

Under sommaren har vi i Falupartiet vilat oss i form. Till vår glädje har ett tiotal nya engareade Falubor "trots allt/tack vare brytningen" aviserat att de vill bli politiskt aktiva i Falupartiet.

Falualliansen (M, C, Fap, Kd och Fp) har bestämt sig för att fortsätta samverka. Men om inte jämlikhet och ömsesidig respekt infinner sig som ledord så utplånas vår samverkan. För jag är tillräckligt gammal, garvad, surkart och målmedveten för att vara röstboskap åt något annat parti.

 "Gubballiansen" överlevde ett halvår. Grattis! Tom FI hade längre överlevnad :-D 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0