Kommunstyrelsen får ta över skämskudden!

Ledande politiker har under flera år ständigt skällt på kommunens nämnder och förvaltningar för att de inte har hållt sig inom tilldelad budgetram. Socialnämnden/Socialförvaltningen har fått sina fiskar varma. Skolnämnden/Skolförvaltningen har fått sina fiskar varma. Trafik & Fritidsnämnden/Trafik & Fritidsförvaltningen har fått sina fiskar varma. Men i år går faktiskt skämskudden till Kommunstyrelsen/Kommunstyrelseförvaltningen själva. För totalt så gör:
- Trafik & Fritidsförvaltningen ett underskott på 0,2% av sin totala verksamhet.
- Socialnämnden ett underskott på 1,1% av sin totala verksamhet.
- Skolnämnden/barn och utbildningsutskottet ett underskott på 2,4% av sin totala verksamhet. (Men man ska beakta att ytterligare utbetalningar till friskolorna inte är med i skolans prognos.)
- Omvårdnadsnämnden har ett underskott på 2,5% av sin totala verksamhet.
- Kommunstyrelsen gör ett underskott på 3,3% av sin totala verksamhet.
 
Det är svårt att få tyst på mig, men igår blev jag helt stum och tappade hakan ända ner till fotknölarna.
För under Kommunstyrelsens kaffe paus så kommer en av Kommunstyrelseförvaltningens kvinnliga tjänstemän fram till mig och frågar vad jag menar med att Kommunstyrelsen/Kommunstyrelseförvaltningen får överta skämskudden.
Jag säger då att det är för mig helt otänkbart att Kommustyrelsen säger åt alla andra nämnder/förvaltningar att hålla budgeten och sen strunta i att hålla budgeten för egen del. För jag anser att Kommunstyrelsen är det politiska organ som ska hålla i taktpinnen och dessutom föregå med gott exempel.
Svaret från den kvinnliga tjänstemannen till mig blir då:
-Ja men vi har altid löst det från år till år.
Mitt svar:
- För kommunen är det en helt ohållbar ekonomisk situation om kommunens förvaltningar (omsätter 3 miljarder) löser situationen från år till år.
Den kvinnliga tjänstemannens svar:
- Ja, men då får ni räkna med permanenta åtgärder (?) :-O
 
Vet inte om det är jag som har pulver i huvudet eller om det är så svårt för kommunens ledande tjänstmän att fatta förstå.
Beslutet om permanenta besparingar har legat på kommunstyrelse/nämnder/förvaltningar under flera år nu.
DETTA AVSER ÄVEN KOMMUNSTYRELSEN/KOMMUNSTYRELSEFÖRVALTNINGEN.................... (punkt, punkt, punkt)
 
Gigantiskt Morr är på sin plats! Ta skämskudden och ställ er omedelbart i skamvrån Kommunstyrelsen/Kommunstyrelseförvaltningen!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0