Åh, min lilla ärthjärna!

Inför varje ny mandatperiod sätter sig politiska partier från Falu Kommun ner och diskuterar hur den politiska organisationen ska se ut kommande mandatperiod. Kommunfullmäktige beslutar sedan om den nya organisationen i god tid innan kommande kommunalval. På det sättet kan ingen politiker i Falu Kommun "tala i egen sak". För ingen vet än så länge valets utgång.
I förra veckan uppstod en intressant diskussion under mötet. Där var vi några politiker som hävdade att de politiska valen påverkas av ett könsperspektiv. Manliga politiker är tex överrepresenterade i nämnder/styrelser som diskuterar stadsplanering, gator, budget, regionfrågor och kommunala bolag. Kvinnliga politiker är tex överrepresenterade i mjuka nämnder som diskuterar skola, barnomsorg, äldreomsorg och missbruk. Manliga politiker är överrepresenterade vid valen av de tyngsta ordförande posterna.
 
Susanne Norberg (s) hävdade bestämt att Socialdemokraternas val inte påverkades av könet. "Bland Socialdemokraterna är det minsann varannan damernas som gäller". I mitt stila sinne funderade jag på varför varannan damernas allt för ofta innebär jämna tal? (2:a, 4:e, 6:e, osv). Susanne Norberg (s) fick snabbt stöd av Sverigedemokraternas gruppledare Knut Scherman (SD) som med myndig stämma klart deklarerade att " Det är inte könet som avgör valen utan det är kompetensen" (Tjena!)
Min lilla ärthjärna började då fundera över orsaken till att Falu Kommun aldrig någonsin i historien haft en kvinnlig Borgmästare (Kommunfullmäktiges ordförande), Kommunstyrelse ordförande, Kommundirektör eller ordförande i våra kommunala bolag. Ännu rörigare blev det när jag konstaterade att det förhåller sig på samma sätt i det knallröda (s) Borlänge kommun.
 
Kanske är det så att jag till sist måste inse att jag är överbevisad av personer som besitter större kompetens än mig och vila min lilla reptil hjärna ett tag................Eller?............. Nääeee!............

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0