Kvinnan tiger i församlingen!

Har funderat en hel del kring detta med jämställdhet. Handlar det om myt eller morske män?
I Falun finns det tre kvinnliga gruppledare av totalt nio partier (33 %). Det är jag som gruppledare för Falupartiet, Kicki Stoor (V) och Katarina Gustavsson (KD). Elaka tungor menade/påstod i våras att manliga politiker gjorde allt för att hålla oss tre kvinnor borta från det nybildade "Skolutskottet". Min erfarenhet säger mig att man ska inte lyssna till all skit man hör, men ändå kittlades jag av att testa sanningshalten i detta rykte.
 
Det man kan ta del av är troligtvis bara en slump och jag befinner mig i stenåldern men:
51 % av Faluns befolkning är kvinnor
43 % av Kommunfullmäktiges ledamöter är kvinnor
37 % av kommunens ordförande/2:e vice ordförande (opposition) är kvinnor
21 % av de ordinarie ledamöterna i  kommunens bolag är kvinnor
20 % av "Skolutskottet" ledamöter består av kvinnor.
0% av kvinnorna är ordförande/2:e vice ordförande (opposition) i våra kommunala bolag.
 
Vad är det som gör att Falun % har fler kvinnor  än män och samtidigt har så få kvinnor tillräcklig kompetens att sitta på politiskt ledande poster?
 
Enligt wikipedia fick Falun sina Stadsprivilegier 1641 av drottning Kristinas förmyndarregering. Hon abdikerade från tronen 1654. Hon blev upp uppfostrad som en kung och har enligt wikipedia troligtvis aldrig haft ett kärleksförhållande med en man. Däremot med kvinnor.
 
Om du får förmånen att besöka Rådhuset I Falun så tycker jag du ska ta en rejäl titt på de tavlor/fotografier som smyckar denna vackra byggnad. I Falubornas vackra Rådhus finns endast ett kvinnligt portätt på väggarna, nämligen drottning Kristina. Resterande porträtt (sedan 1641) är Falu kommuns Kommunfullmäktiges ordförande/ Kommunstyrelsen ordförande. Och det är bara män!
 
Ibland så hoppas man ju på lite stöd av massmedia. För er som har läst tidningen i sommar så har vi tagit del av jättefina porträtt av framgångsrika män som Jonny Gahnshag (s), Mikael Rosen (m), Daniel Rizat (V) och Bengt Gustafsson (Vd Falu Energi och vatten AB).
Nästan 4 sekel och kompetenta kvinnor lyser med sin frånvaro!
Kan man bli annat än imponerad?
 
Efterlysning! Kompetenta kvinnor!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0