(S)egerns sötma blir en dyr affär för Faluborna

Mina blogg inlägg har inte varit så jätterekventa på sista tiden. Ber om ursäkt för det. Ska försöka bättra mig. Valresultatets första besvikelse har hunnit lägga sig för Falupartiet och vi konstaterar att livet består av både ris och ros. Mest ros faktiskt! Det som känns bäst ar att Falupartiet trots valresultatet alltid kan gå och lägga sig med gott samvete. Vi är trots allt en påverkans faktor Faluborna kan räkna med och vi står för våra beslut. För jag är onekligen litre trött på vallöftena som har haglat "Vi vill satsa på barnen". Löften som bryts innan ens bläcket har stelnat.
Speciellt bra känns det när man får såna här brev:

Hej Maria! (1)

Jag vet inte riktigt hur jag ska säga men på ett sätt vill jag tacka för ditt engagemang för skolans sak även om jag samtidigt tycker att det känns som att det är i sista stund. Men att du var med igår ger väl ändå på ett sätt stöd för vår sak.
Som du märkte igår finns det en stor del uppgivenhet i lärarkåren. Det är viktigt att vi får kanalisera det vi kan, står för och känner.
Hoppas du fortsätter att stå upp för det vi tror på.


Hej Maria! (2)

Du fick min röst för jag tycker att du gör ett kanonjobb inom skolan, och för att du är en politiker som är intresserad av ditt jobb och brinner för det.
Du är en bra politisk förebild för våra ungdomar.
Vad är viktigare än våra barn?
Den frågan tycker jag många av våra politiker bör ställa sig. Eller kan det vara så att deras barn är utflugna ur boet och de har glömt hur det var att ha barn i skolan.
Jag vet , det känns som man börjar tappa tron på skolan och politiken.
Men nu får det vara nog på besparingar på våra barn

 

Hej "igen" Maria! (3)

Skrev till dig förra hösten angående en sak du blivit citerad om i FK som jag undrade om och fick ett snabbt och tänkvärt svar... Borde skrivit tidigare och tackat för svaret men när man väl är inne i jobbet som lärare igen hinner man inte med så mycket annat=)... Vi var på samma föreläsning igår, Gunilla om elever med särskilda behov, och jag hann inte på och säga hej så jag tänkte att jag skriver väl ett litet mail igen istället=)...

Kan väl säga att jag inte höll med dig i särskilt mycket som du var med och genomförde när det gäller skolan samt förskolan under dina första år men jag måste säga att jag nu under de senaste 2åren har ändrat uppfattning... Vet att flera av rektorerna i Falun tycker samma sak=)... Tycker du gjort ett riktigt bra jobb i detta stålbad vi nu gått igenom och förhoppningsvis ser ett slut på och därför tycker jag det är synd att du inte får fortsätta ditt arbete med skolan!!! Inte minst måste jag säga att de saker du sagt om friskolorna i Falun under det sista året varit mycket intressanta.... Samt överetableringen av frigymnasier....

FriskolanX har föräldrar med den hösta utbildningsnivån i hela mellan Sverige så dess resultat ligger mycket i det men "våra" kommunala skolor står sig väl i jämförelse om vi tar ut de 44 (antalet elever i åk 9 på friskolanX) bästa elevernas betyg... Min egen skola på "landet", SkolanY, matchar till och med friskolanX, 247,5p för SkolanY mot 253 för friskolan X=) medan SkolanZ och SkolanÅ 44 bästa elevers meritsnittpoäng givetvis är högre än för friskolanX... Lite intressant är det också att se att friskolanX elever lyckas höja sina betyg på våren i 9a från de nationellaproven fram till slutbetyget extremt mycket.... 40% höjer tex sina betyg i matte medans eleverna i de kommunala skolorna höjer sina betyg med ca 10-15% till slutbetyget, likvärdig skola, nja.... Finns mer att skriva om detta utifrån skolverkets mätinstrument Siris och Salsa men det var egentligen inte det jag skulle skriva utan följande...

Finns det ingen möjlighet för er i Falupartiet att gå ihop med Jonny och co?! så du kan forsätta som vanligt?!?! Jag förstår att det givetvis är mer frågor än skolan som ni då måste komma överens om men som sagt tycker det är synd att du inte får fortsätta!!!

Ha det gott framöver vad som än händer!!!


Mitt svar! (3)

Tack för ett jättefint mail. Det du har sett är det jag hade hoppats på att fler medborgare skulle se inför valet. Dom som har sett det har gett mig lika mycket feedback som du, vilket värmer ska du veta. För det har varit några blåsiga men ack så roliga år. Jag har förstått att många tror att det är jag och Falupartiet som velat genomföra alla skolförsämringar. Det man inte vet är att det är Faluns samtliga politiker (från vänster till höger) som har gett mig och skolnämnden den här minskade ramen. Jag och Falupartiet har varit ansiktet utåt och lett arbetet med skolans omställning. Jag har inte kunnat ta pengarna från någon annan förvaltning, utan har fått lov att hela tiden ställa en barnverksamhet mot en annan barnverksamhet. Systematiskt har jag tillsammans med skolförvaltningen gått igenom varenda post. Om jag inte hade haft hjälp av Lena Stoltz som skolchef så hade jag inte kunnat förändra en krona. Tack vare Falupartiets stöd slapp skolnämnden ytterligare 48 miljoner kronor i neddragningar år 2010, vilket det är ett fåtal som vet.


Idag kan jag gå i god för varje del av skolans verksamhet och jag måste säga att jag är väldigt stolt över den kommunala skolan. Ett sånt "canonjobb" ni utfört för Faluns barn samtidigt som vi genomgått ett stålbad. Skolan besparingar har gått för långt, vilket jag lyckats påvisa genom att ha tillmötesgående tjänstemän på skolförvaltningen som ger mig de underlag jag ber om. Jag är glad för att skolan troligtvis kommer att få mera pengar under 2011, däremot är jag besviken över att det ska lösas genom skattehöjning. Jag och Jonny är egentligen väldigt överens i många sakfrågor och har inga bekymmer med att samarbeta.
Falupartiet hade hoppats få fortsätta regera för att kunna genomföra samma stålbad och skapa ett ekonomiskt utrymme på den andra hälften av kommunen (dvs. inte på skolan). För vi vet att Falu Kommun har ett högt kostnadsläge jämfört med liknande kommuner. De ekonomiska utrymmet som frigjorts ville vi i Falupartiet använda till att förbättra det eftersatta underhållet på kommunens fastigheter, betala av kommunens låneskuld (ca. 2 miljarder kronor) och satsa på våra barn och unga. Socialdemokraterna stödjer säkert de mesta av våra satsningar men dom vill lösa ekvationen genom skattehöjning.
Skolförvaltningen ledning tycker att jag är guld värd. På samma sätt tycker nog många andra politiker och ledande tjänstemän att jag är en riktig "rävkärring". Att det är skönt att jag och Falupartiet marginaliseras.
Jag tror inte Jonny och co. är intresserade av att ha med Falupartiet, trots att vi gjort ett bra arbete för skolan, nu när dom har egen majoritet. Däremot kan jag lova dig att med den erfarenhet och insikt som jag och Falupartiet har skaffat oss under de här åren innebär att vi kommer att höras.
Det finns en gammal klyscha i kommunen som säger "Alla lurar skolan". Den har ersatts under den här mandatperioden med "Det behövs ingen opposition när man har Falupartiet" ;-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0