Politik är förändringsarbete.

Det är lustigt det här med politik. Det är en av de få områden du kan välja att göra karriär i med mycket stigande ålder. Många blir politiskt aktiva först när de blir pensionärer -"för det är då man har tid". Ändå är det folkvalda politiker som styr det mesta i samhället som kommun, landsting och stat. Därmed hade det också varit att föredra att ålder, och kön hade haft en jämnare fördelning. Men icke!
Politik är också en av de områden många människor säger att man "inte bryr sig om". Ändå är det allt som rör sig i samhället. När jag träffar ungdomar/elever brukar jag fråga vad politik är? Till sist kommer vi gemensamt fram till att skolan, boendet, maten, fritidsgården. äldreomsorgen. försörjningstödet, föreningslivet , vägarna, flyget, miljön, klimatet osv. faktiskt är politik. Ett samhällsintresse som innehåller precis allt.
För två veckor sedan hade jag ett frukostmöte med en ung  (18 år) spännande politiker som inte är med i Falupartiet. Hon hade fått höra att hon vare sig skulle "kuppa", försöka bli ungdomsordförande eller ta plats  i den "manliga maktstrukturen". Skäms "mogna gubbar" som har ett sådant omoget beteende. Med ert sätt kommer vi aldrig att få någon föryngring i politiken. Jag hoppas verkligen medborgarna slår klacken i backen och kryssar rätt person, även fast det inte är en Falupartist!

Det kom ett brev från en av mina äldre partikamrater:
"Jag känner ingen entusiasm för det kommunalpolitiska arbetet. Processen är lång och omständig. Frågor ältas och blir urvattnade. Många sitter bara med på möten för att få ut sina arvoden. Andra som tex. jag själv, sitter tysta därför att man inte har haft tid att läsa in underlagen eller begriper frågan. Vissa politiker och tjänstemän kör dolda agendor, där skateparken blir fina exempel. Andra byter kappan efter vinden. Många  personer i falupolitiken (utanför Fap alltså) tycker jag saknar profil. Det finns bara ett fåtal undantag tex. xxxxx
Det  är åt h-vete att så gamla personer som jag ska styra det här samhället. Falupolitiken tillhör er som är yngre och har entusiasmen. Falupartiet är ett lysandede undantag i mörkret. Principfasta, konsekventa, ansvarskännande och roliga"

Det är du som väljer! Kvinna, man, gammal, ung, svenskkfödd eller utlandsfödd. Rösta rätt i september 2010, för det är faktiskt du som avgör vilka politiker som ska styra ditt samhälle.

Kommentarer
Postat av: Mats

Jag kan bara instämma i bilden även från mitt perspektiv, som någon som är intresserad av kommunpolitik, men inte partipolitisk aktiv. Det verkar ganska tydligt att systemet som vi har haltar i bryggan mellan åldrar och perspektiv. Jag har ingen aning om vad som kan göras för att få det riktigt bra, men får ibland känslan av att de små åtgärderna som går att göra kanske sullas bort i den politiska processen. Kanske finns det för mycket prestige, olika intressen, etc. för att ibland helt enkelt göra rätt? Jag har ett sådant exempel i mitt eget senaste blogginlägg: http://medbestammande.blogspot.com/2010/02/varfor-vill-de-inte-vara-med-och.html

2010-02-12 @ 14:05:57
URL: http://medbestammande.blogspot.com
Postat av: maria svarar

Hej Mats!

Jag är imponerad över det "opolitiska" stöd och engagemang du ger till Faluns ungdomar. Speciellt rapporten om Valla.

Våra barn och unga kommer i ofta i kläm. Det första vi måste se till är att dessa frågor kommer upp och prioriteras på politikernas dagordning. Tyvärr är intresset kring barn och ungdomsfrågor från våra beslutsfattare allt för svalt.

2010-02-14 @ 11:05:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0