Indiskia reptricket!

För något år sedan var det aktuellt med ett Kulturhus här i Falun. Kulturhuset krävde en investering på 250 miljoner kronor. En tung (s) politiker försökte då schematiskt med hjälp av ett "Indiskt reptrick" finansiera hela Kulturhuset. Tanken var att genom att använda kulturorganisationernas befintliga driftsmedel (=hyra) skulle man kunna finansiera driften av dom 250 miljonerna. Min politiska erfarenhet (idag 14 år) och min mentor har dock lärt mig att alla inveseringar kräver ett årligt driftsbidrag på i snitt 10% för att vara ekonomiskt hållbara. Trots att jag bara är sjuksköterska insåg jag att Kulturhusets investering på 250 miljoner kronor kräver ett årligt driftsstöd på ungefär 25 miljoner/år för att kunna överleva. Kulturhuset har ännu inte förverkligats! Under årens lopp har jag kommit på att dom här "Indiska reptricken" inte är unikt för (s) politikern och Kulturhuset. Inom skolans värld har jag och skolchefen fått städa upp en hel del "repstumpar". Skolförvaltningen har av någon anledning lyckats få förmånen att betala hyran för fritidsgårdar på 700 tkr/år, en utredare till Kommunstyrelsen på 450 tkr/år och ett avkastningskrav hos kommunfastigheter på cirka 12 miljoner kronor/år och en "dubbel kostorganisation" där skolan "tvingas" köpa Falukorv för 200 kronor/kilot. Hade ingen (=jag) reagerat hade skolan haft ytterligare omkostnader för 110-meters banan (Lugnet) på 700 tkr/år och Mormorsgatan på 500 tkr/år.


Jag och Falupartiet tycker att flera av ovanstående satsningar är bra, men vi hävdar med en dåres envishet att den som fattar beslutet oxå måste stå för merkostnaderna. Skolnämnden/Skolförvaltningen får ekonomiska anslag för att bedriva förskola och skola! Under den senaste veckan har jag blivit kontaktad av en gymnasierektor. Hon reagerade mycket föredömligt på en hallhyra som man försökte lägga på hennes verksamhet. Summan avsåg ett driftsbidrag till FK-Arenan på 200 tkr/år. Nitisk som jag är plockade jag fram gamla beslut från Kommunfullmäktige år 2004. Där valde Falupartiet (5 ledamöter), tillsammans med en socialdemokrat och en miljöpartist (7 av 61 möjliga) att skicka tillbaka frågan om avtalet med FK-Arenan för att driften av de 20 miljonerna skulle bli belysta. Lösningen var minst sagt rörig. Vi blev obönhörligt nedröstade. Den här veckan dök alltså en summa på 200 tkr/år upp hos Falu Kommuns kommunala gymnasieskola. En summa som sedan 2004 skickas runt som Svarte Petter på kommunens förvaltningar. Till min mentor Ulf Elgemyr  - Vad var det du sa?????????????? redan år 2004??????????????????

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0