"De e svårt å förklar för nån som int begrip"

Kommunfullmäktige ger kommunens verksamheter dess förutsättningar  utifrån tilldelad ekonomisk ram (tex skola, äldreomsorg och fritid). Från Kommunfullmäktige (varav jag är 1 av 61 ledamöter) sker en årlig fördelning av cirka 2 400 000 000 (miljarder) kronor. Trots att det är samma politiker som fördelar pengarna från Kommunfullmäktige (61 politiker) och dessutom sitter i Kommunstyrelsen (15 politiker) så känns det som om helhets ansvaret allt för ofta brister. Två av Faluns majoritetspartier (och jag avser inte Falupartiet) skulle med glädje plocka bort ännu mera pengar från skolan om det inte fanns en "ohelig allians" som bromsade.


Jag kan tycka det är lite fegt av dessa partier att inte våga stå för sitt ställningstagande offentligt så här ett år före valet. Kommentarer som att en miljon utgör bara en promille av skolans verksamhet får mig att se "rött". Underförstått tolkar jag deras uttalanden som att de tycker att skolan fortfarande har "för mycket luft i systemet". Det ständiga tjatet om att skolan måste gå ur mera lokaler utifrån minskat elevantal får mig att ge moteld. Som om skolan inte redan har gjort det (vakna!). Oppositionspolitiker som lite halvsovandes frågar när skolan tänker genomföra "återställare på sina besparingar", får mig att uppstudsigt svara: "När du lärt dig den politiska processen och prioriterar ytterligare medel till skola".


Skolnämnden som får smisk av Kommunstyrelsen  för att vi inte vill investera (och därmed höja hyran) för fullt godtagbara förskolelokaler. Samtidigt är sjuttio procent (70) av Faluns grundskolelokaler byggda eller renoverade före sjuttiotalet.  Faluns högstadieskolor har ett bedrövligt skick och samtliga elever går under arbetsmiljölagen. Det gör att jag känner att Skolnämnden och Kommunstyrelsen befinner sig i i olika divisioner. Ungdomar under 18 år har dessutom inte rösträtt. Vänsterfalanger som vill lägga ner varenda friskola och högerfalanger som helt "gratis" vill ge bort högkvalitativa kommunala skolor till privata aktörer får mig att fundera vart gränsen går. En i stort sett en enad Skolnämnd har under innevarande mandatperiod fattat beslut om neddragningar och förändringar motsvarande 100 000 000 kr. 

Varje neddragen krona har skapat protesterar bland personal, fackförening, föräldrar och elever. Under de tre senaste åren har Kommunstyrelsen själva inte genererat 1 krona i besparing. Jag säger som Ingemar Stenmark " De e svårt å förklar för nån som int begrip"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0